Σελίδες

Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2012

Φόροι-ανατιμήσεις θρέφουν την ακρίβεια



Σφραγίδα για υψηλό πληθωρισμό στην Ελλάδα μέχρι και τον ερχόμενο Οκτώβριο-Nοέμβριο βάζουν οι αυξήσεις των φόρων στο πετρέλαιο θέρμανσης, το υγραέριο και τα τσιγάρα, την ίδια στιγμή που μήνα με το μήνα αποδεικνύεται ότι η πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης συναντά την άρνηση πολλών κλάδων να μειώσουν τιμές προϊόντων και υπηρεσιών. 
Πληθωρισμός 1,6% (στοιχεία Οκτωβρίου) σε μια χώρα που βυθίζεται για πέμπτη χρονιά σε ύφεση έχοντας χάσει πάνω από 30 δισ. ευρώ σε όρους ΑΕΠ, σημαίνει ότι το… μηχανάκι που μετράει τις τιμές στην αγορά έχει «τρελαθεί». 

Υπό κανονικές συνθήκες, αν δηλαδή τον Οκτώβριο δεν υπήρχε η αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο (από 0,06 ευρώ σε 0,33 ευρώ το λίτρο) ο πληθωρισμός θα υποχωρούσε σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης κάτω από τα επίπεδα του 0,9% που ήταν τον αμέσως προηγούμενο μήνα. Για τους επόμενους 12 μήνες πλέον, ακόμη και αν οι τιμές σε άλλα προϊόντα υποχωρήσουν, ο πληθωρισμός θα εμφανίζεται «τσιμπημένος» μέχρι να περάσει η επίδρασή από τις νέες αυξήσεις των ειδικών φόρων. 

Το πόσο επιβαρυντικά στο επίπεδο τιμών στην αγορά λειτουργεί η φορολογική επιβάρυνση στα καύσιμα, που χτυπά απευθείας στο… μαλακό υπογάστριο τα νοικοκυριά (θέρμανση, δαπάνες στέγασης, μετακίνηση), αντικατοπτρίζεται σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης στον λεγόμενο «δομικό πληθωρισμό» ο οποίος επί δύο συνεχείς μήνες Σεπτέμβριος και Οκτώβριος) διαμορφώνεται σε αρνητική περιοχή (-0,9%). Για τη διαμόρφωση του «πυρήνα του πληθωρισμού» δεν λαμβάνονται υπόψη οι μεταβολές που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες όπως η ενέργεια, η διατροφή, τα ποτά και ο καπνός.

Δεν φταίνε, όμως, μόνο οι αυξανόμενοι φόροι που επιβαρύνουν το «καλάθι της νοικοκυράς». 

Τον Οκτώβριο, τα νοικοκυριά διαπίστωσαν παράλληλα στα σούπερ μάρκετ σημαντική άνοδο των τιμών σε πληθώρα ειδών διατροφής, αλλά και στα είδη ένδυσης και υπόδησης και τις υπηρεσίες αναψυχής, που πήραν την ανιούσα (+1,9%) λόγω της… νέας χειμερινής σεζόν. 

Τα γαλακτοκομικά και τα αυγά αυξήθηκαν κατά 1,7% όσο και τα κρέατα, τα ψάρια 1,5%, τα νωπά λαχανικά 3%, ενώ οι πατάτες -όπου το περιβόητο «κίνημα» ξεφούσκωσε αμέσως μόλις ξεπούλησαν τις αδιάθετες ποσότητες οι παραγωγοί του Νευροκοπίου- αυξήθηκαν κατά 9,4%. Αντίθετα καταγράφηκαν μειώσεις τιμών στο αλεύρι (-6,8%), ζυμαρικά (-2,1%), ελαιόλαδο (-2,6%), παιδικές τροφές (-3,3%) κ.ά.

Πίσω από τις αυξανόμενες τιμές στα τρόφιμα βρίσκονται οι υψηλές τιμές παραγωγού στα γαλακτοκομικά (+12,6% σε ετήσια βάση), οι διεθνείς αυξήσεις των τιμών των πρώτων υλών (ρύζι +15,8%, σιτάρι +17%, καφές +6,5% σε ετήσια βάση), αλλά και το αυξημένο κόστος διακίνησης των προϊόντων λόγω της αύξησης του πετρελαίου brent κατά 11% σε ετήσια βάση. 

Οι ανατιμήσεις σε πολλά αγαθά, κάποια εκ των οποίων καλύπτουν βασικές ανάγκες όπως είναι τα τρόφιμα, η στέγαση, οι μεταφορές και η ένδυση, δεν συνιστούν συγκυριακή τάση. Είναι διαρκείς καθ’ όλη τη διάρκεια της ύφεσης και αντικατοπτρίζουν την προσπάθεια τόσο του Δημοσίου όσο και μερίδας επιχειρηματιών να ανταποκριθούν στις συνθήκες της κρίσης, αυξάνοντας από τη μια τους φόρους και από την άλλη τις τιμές. 

Αντίθετα, σταθερή αποκλιμάκωση τιμών παρουσιάζουν στην Ελλάδα μόνο οι υπηρεσίες και κυρίως η εκπαίδευση (φροντιστήρια ξένων γλωσσών, ΙΕΚ κ.ά.) όπου η μείωση του εργατικού κόστους δίνουν δυνατότητες για μειώσεις, και τα φάρμακα λόγω της μείωσης στις τιμές των σκευασμάτων.
Πηγή:www.capital.gr
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Print Friendly and PDF